Skip to main content

EMAS KU TERSONTOT: RANCANG DAN URUS SENDIRI

Since came back from umrah, hati saya agak malas nak buat sales emas. Penat sbb saya terpaksa spend byk masa outdoor compare to focus pada anak2 . So no point saya resign kalau tak byk focus pd dorang. Wlw bagaimanapun saya still move on dgn emas, being a loyal ‘GOLD COLLECTOR’. Sepanjang thn 2014 up until now, harga emas mmg lah tak segemilang zaman 2010-2012. Plus pula skim2 merapu yang saya rasa ramai juga di kalangan rakan2 yang tersontot dgn skim delay lah, ETA lah, 3 kotak lah..tak tau lah ke mana tenggelam semua tu skrg ni…yang menambahkan lg kabut dikalangan gold player. Bg yang bijak selamat lah, and akan guna peluang ni utk stock up emas masing2. Alhamdulillah, Allah masih lapangkan fikiran saya agar beringat “harta sendiri uruskan sendiri” & saya tetap bertegas “Duit dah byr, Brg wajib dpt” . Takda istilah delay2 @ Eta bagai.



Actually saya bukanlah nak komen pasal zaman kabut kesontotan skim2 yg wakalah2/Pengelola2 jalankan tu. Yg dah sontot tu ambil lah iktibar dan beringat. Sekadar nak motivate rakan2 yg terkena tu jgn lah Uols serik mahupun give up dgn Emas. Emas kalau diurus dgn baik & ilmu yang cukup di dada, In Syaa Allah ia akan menjadi satu potensi besar pada kita.


Skill Pairing Emas

1)Pairing ni salah satu skill popular di kalangan Gold Manipulator. I learnt a lot with it. Utk saya dan suami, Alhamdulillah bermula dgn cicil2 emas kami dapat pairing kan emas dgn tanah. Sebahagian emas saya jual, dan sebahagian saya pajak di Arrahnu, Alhamdulillah kami dapat memiliki sebidang tanah dan bina rumah idaman ikut design sendiri. Bulan2 saya cuba tebus sikit2 emas, hasilnya..tanah dapat, rumah dapat, emas pun tetap dapat.


2) Dengan pairing Emas juga, Alhamdulillah kami dapat memiliki 4 biji Myvi yang mana kesemuanya telah kami sewakan. Bermula dengan sebiji, 2 biji dan upgrade kpd 4 biji. Since 2010 saya dah resign, dan bukan senang org tak kerja mcm saya nak apply loan kereta kan? Tp Alhamdulillah hasil cicil2 emas yg saya dan suami ada, saya pajakkan ke Arrahnu, so kami dpt beli cash. Sebahagian dari hasil sewa kami gunakan untuk tebus semula emas yang di pajak hingga selesai. Sebahagian lg hasil kami buat saving and cuba stock up lg sikit2. Habis tebus, kami pajak semula untuk next car up until now 4 biji dan In Syaa Allah, ada rezeki doakan kami tambah lg. At the end kereta dapat, emas dapat, duit tepi pun dapat.

3) Kesimpulan,Emas kalau kita pandai manipulasi dan urus dgn bijak byk potensi2 lain yg boleh kita dapat tanpa perlu nak submit loan. Uols nak modal biz pun boleh manipulate dr emas yg ada. Asalkan kita disiplin, sabar dan jgn tamak. Bermula lah wlw hanya mampu dgn sebentuk cincin, kerana dgn sebentuk tu Uols akan dpt pula memiliki rantai tgn, rantai leher, gelang. Sikit2 lama2 jadi bukit.

4) Sometime ayat2 denial dlm kepala uols..byk duit boleh la beli emas byk2. Saya dan suami jg ambil masa stock up, bukan sekejap dan bukan dtg bergolek. 10 thn kerja, saya gunakan sebaik mungkin utk modal stock up. Saya punya impian “Don’t work for money, let’s the money works for Me”. Sbb I tak mau la habiskan waktu byk kat meja ofis..biarla pencen awal..boleh la berjimba2 dan lebih byk masa utk suami dan ank, sekaligus peluang mendekatkan diri pd Sang Pencipta. Ok lah Uols kalau bermanfaat Alhamdulillah, doakan la saya murah rezeki ye…kalau sekadar sampah bacaan uols..abaikan lah. Ingat, "Percaya sebelum berjaya" 
#AndaBuatAndaDapat
#OranglainBuatOranglainDapat

TIP
Antara Goldbar, Dinar dan barang kemas saya lebih memilih barang kemas kerana barang kemas lebih mudah di terima di kebanyakan Arrahnu berbanding Goldbar & Dinar. Jadi kami telah pun jual most of our Goldbar dan replace dgn barang kemas tp yg padu & kos upah rendah. Suatu waktu dulu,yess mmg goldbar diterima..tp ntah kenapa..lately tak semua Arrahnu terima..so we sold & replace. Saya lebih gemar collect brg kemas padu & berat 20 grm ke bwh.. senang modal nak beli, senang nak pajak, juga senang modal nak tebus di Arrahnu..sbb kita boleh tebus one by one…take time & tak perlu tebus semua sekaligus. One more tip, kalau nak pilih Arrahnu pilih la yg bukan bwh kelolaan bank ye..cari yg bwh koperasi..coth mcm yapiem, Ar rahn @ Arrahnu yg di kelola oleh lain2 koperasi..asalkan bukan bwh Bank supaya nama kita tak naik ada rekod pinjaman dgn Bank. Till then..babai.
#AndaBuatAndaDapat
#OranglainBuatOranglainDapat

Comments

ARTIKEL POPULAR

BEZA BELI EMAS DI WAH CHAN, POH KONG, KEDAI EMAS BIASA @ EMAS ONLINE

Assalamualaikum... Bismillahirrahmanirrahim..... Untuk entry kali ni saya rasa terpanggil nak menulis tentang isu-isu biasa yg timbul dalam jual beli emas ni. Lately ada diantara customer saya yang bercakap tentang promosi emas WAH CHAN, dan tak kurang juga yg bertanya tentang sesetengah kedai yg mempamerkan harga yang murah. Tak dapat di nafikan, saya sendiri selaku pelabur, pembeli  dan penjual sudah pasti akan cuba mendapatkan harga terbaik di pasaran supaya pembelian, pelaburan dan perniagaan saya adalah berbaloi-baloi. Tapi nasihat saya sebelum tu survey dan pastikan anda membuat pembelian yang bijak. Okey saya ada story nak share dan ini mmg experience saya sendiri...jom baca :).  PROMOSI EMAS WAH CHAN Sempena nak raya ni agak menarik juga promosi yang WAH CHAN buat. Sampai kan ibu saya sendiri juga tertarik nak pergi ke outlet WAH CHAN.Sebelum saya terlibat dgn bisnes emas ni, saya dulu pun memang regular customer WAH CHAN. Tapi sejak dah celik emas ni, saya tak

Perbandingan Arrahnu - Xchange VS Bank Rakyat VS Agro Bank VS. Yapiem

Assalamualaikum... Rasa dah lama saya tak jenguk dan update blog ni. Nasib belum bersawang lagi. Sebenarnya banyak juga info yang saya nak update dlm blog ni, cuma tak berapa ada masa nak update blog ni. Tapi untuk entri ni saya nak share berkenaan perbezaan antara Arrahnu yang ada di Malaysia. Tapi saya akan khususkan hanya pada Arrahnu Xchange, Arrahnu Bankk Rakyat, Arrahnu Agro Bank dan Arrahnu Yapiem. Arrahnu yang lain2 saya tak berapa familiar. Kesemua Arrahnu yang saya sebutkan ni..fungsinya sama sahaja, cuma yang berbeza mungkin dari perlaksanaan servis yang ditawarkan kepada penggadai. Arrahnu Bank Rakyat Arrahnu Bank Rakyat adalah Arrahnu yang diuruskan oleh Bank Rakyat sendiri. Kebanyakan Bank Rakyat sememangnya ada menawarkan khidmat Arrahnu ini, hanya terdapat beberapa cawangan tertentu Bank Rakyat yang tidak mempunyai khidmat Arrahnu ini ( Mungkin bergantung pada lokasi dan kawasan bank).  Bank Rakyat menawarkan 65% pinjaman dari nilai marhun, dan sehingga 70

KEUNTUNGAN DENGAN TEKNIK OVERLAP ARRAHNU

  Salam semua, Kali ni saya nak share pasal pajak emas dan overlap. Sama je konsepnya macam kita overlap hutang kat  bank. Overlap ni kalau kena waktu dan cara yang sesuai memang boleh buat side income untuk kita. Cuma saya tak berapa pasti sampai berapa kali kita boleh overlapping dan berapa lama pula bank boleh simpan barang kemas kita tu. Tapi berdasarkan cerita sahabat ibu saya, beliau dah hampir 5 tahun pajakkan emasnya dan berkali-kali overlapping sampai boleh buat income. Bayangkanla emas yang beliau ada lebih 400 gram. Sekiranya kenaikan harga RM 5 setiap gram..beliau dah untung RM 1400 ((5 x 400) x 70%). Dan setelah ditolak kos upah simpan, masih ada lebihan yang boleh diambil dari bank. Macam mana nak buat overlap ni ye ? Mudah saja..seperti yang saya dah share dalam artikel Apakah Arrahnu , tempoh gadaian untuk setiap barang yang di pajak adalah 6 bulan. Andaikan kita pajakkan 50 gram barang kemas pada bulan Januari dan harga pajak di bank sewaktu kita pajak adalah RM100. Su

TENDER TERBUKA EMAS LELONG BANK RAKYAT

Bismillahirrahmanirrahim Assalamualaikum... Salam buat pengunjung yg sudi visit blog saya. Tqvm for ur support. For this entry saya nak share berkenaan tender emas lelongan awam bank rakyat. Sehingga bulan september 2012 ni dah saya dah beberapa kali berjaya dalam lelongan awam emas tersebut. Alhamdulillah..tu yg rasa seronok nak share tu. Hari ni baru received call dari bank...saya berjaya dapat satu Item tender lagi..Alhamdulillah..rezeki bulan september plak. TENDER BULAN OGOS. CONTOH SURAT PEMBERITAHUAN.EMAS PUN DAH SAYA JUAL ANTARA EMAS LELONG YANG BERJAYA DIMENANGI..DAH ABIS DI JUAL! Kenapa Bank Rakyat lelong Emas Lelongan awam ni dijalankan oleh Bank2 Rakyat yang menawarkan khidmat Arrahnu. Emas ni kena lelong sebab penggadai2 emas tersebut tak mampu nak tebus @ tak mampu langsung nak bayar balik pinjaman yang telah diberikan oleh Arrahnu mengikut masa yang ditetapkan. So, untuk mendapatkan semula wang yang dipinjamkan kepada penggadai,pihak bank akan m

CARA MENGIRA SUSUT NILAI EMAS (PART 2)

Bismillahirrahmanirrahim.. Salam semua. For this entri..saya nak sambung share dgn anda tentang tips nak trade in emas @ cashkan emas anda. For those yg belum baca Part 1(klik Sini) ,sila baca dulu..sebab pengiraan kita kat bwh nanti..adalah sambungan dari contoh kiraan saya dalam Part 1. Berapa Gram Emas Baru Anda Boleh Dapat Berdasarkan pengiraan saya pada entri part 1, selepas ditolak jumlah susutnilai, Nilai emas anda di kedai A, RM3120 manakala kedai B, RM2975. Ok jom kira berapa gram emas baru yg anda boleh dapat sekiranya anda tak bercadang nak tambah ape2 duit lagi. Andaikan emas baru yang anda pilih kos upah nya adalah RM100. Kos upah ini anda perlu tolak dari nilai emas terlebih dahulu utk mendapatkan jumlah gram emas baru anda.  Kedai A--> RM3120 dan Harga Jual RM 195 Nilai setelah tolak kos upah- 3120-100 = 3020 Jumlah gram emas baru = 3020/195 = 15.49 gram (Nilai emas bahagi dgn harga jual kedai) Kedai B--> RM2975 dan Harga Jual RM 175