Skip to main content

TENDER TERBUKA EMAS LELONG BANK RAKYAT

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum...

Salam buat pengunjung yg sudi visit blog saya. Tqvm for ur support. For this entry saya nak share berkenaan tender emas lelongan awam bank rakyat. Sehingga bulan september 2012 ni dah saya dah beberapa kali berjaya dalam lelongan awam emas tersebut. Alhamdulillah..tu yg rasa seronok nak share tu. Hari ni baru received call dari bank...saya berjaya dapat satu Item tender lagi..Alhamdulillah..rezeki bulan september plak.

TENDER BULAN OGOS. CONTOH SURAT PEMBERITAHUAN.EMAS PUN DAH SAYA JUAL


ANTARA EMAS LELONG YANG BERJAYA DIMENANGI..DAH ABIS DI JUAL!

Kenapa Bank Rakyat lelong Emas
Lelongan awam ni dijalankan oleh Bank2 Rakyat yang menawarkan khidmat Arrahnu. Emas ni kena lelong sebab penggadai2 emas tersebut tak mampu nak tebus @ tak mampu langsung nak bayar balik pinjaman yang telah diberikan oleh Arrahnu mengikut masa yang ditetapkan. So, untuk mendapatkan semula wang yang dipinjamkan kepada penggadai,pihak bank akan melelong emas penggadai dalam satu siri lelongan awam.

Bila Bank Rakyat Buat lelongan awam
Bergantung pada Bank tersebut, tetapi biasanya lelongan ini di jalankan pada minggu ke 3 atau ke 4 setiap bulan, selama 3 hari, depend juga pada stok bank..kalau bulan tu takde emas utk di lelong maka siri lelongan tak akan di jalankan. So rajin2 la visit bank rakyat @ Arrahnu berhampiran anda

Siapa yang boleh masuk tender emas lelong 
Semua warganegara Malaysia yang berumur 18 thn ke atas, yang tidak muflis dan bukan kakitangan Arrahnu @ bank adalah layak menyertai lelongan ini, termasuklah pemborong emas, kedai emas, syarikat emas pun boleh masuk tender ni

Kenapa nak beli emas lelong
Sebab emas lelong ni dilelong 10% below market price. Rasanya berbaloi kalau beli sebab emas yang dilelong ni  biasanya masih cantik lg cuma kdg2 ada juga emas yg dlelong patah @ putus, bergantung pada pemilik asal. pihak bank ttp terima wlw patah, putus @ bengkok. Bagi saya wlw pun emas lelong ini adalah kategori emas terpakai,namun valuenya ttp tinggi, dan ada juga org2 diluar sana tu yang mmg beli emas2 terpakai,




Macam mana nak masuk tender emas lelong?
Mudah sahaja! Emas yg dilelong biasanya di pamerkan dlm kotak kaca dan di tag dgn nombor. Kalau ada 30 item, emas akan di tag dgn Item1,Item2..sampai la Item30. Kadang2 satu tag cuma ada satu barang saja, ada juga tag item yang terdiri dari 2 brg kemas atau lebih, bergantung pada pemilik asal emas tersebut, kerana barang2 ini dipajak dlm satu borang yang sama. Anda hanya perlu pilih item yang anda mahu, catatkan harga rezab yang ditetapkan oleh bank dan tentukan harga tawaran anda( ikut lah berapa bajet anda). Contoh
     
          Item 1- Rantai leher
          Berat - 12 grm
          Harga rezab bank- RM 1000
          Harga Tawaran anda - RM 1001 @ 1020 @ 1025.50...(ikut bajet anda)






Setelah anda pasti dgn segala maklumat item yang anda inginkan, anda boleh la ambil dan isi borang lelongan awam di kaunter, kemudian bayar RM 5 untuk satu Item yang anda pilih. Kalau bida 2 item..so byr la RM 10. Lepas tu lipat elok2 borang anda dan masukkan dlm kotak Arrahnu yang disediakan. Selepas satu minggu, biasanya bank akan menghubungi pembida yang menawarkan harga tertinggi. So kalau anda berjaya boleh la proceed utk buat bayaran dibank rakyat dlm masa 7 hari dari tarikh pemberitahuan. Kalau anda tak jadi nak beli pun takde masalah, bank akan offer pula pada pembida kedua tertinggi. Tapi duit yang anda byr untuk masuk tender tu tak dapat la balik. Itu je.

Nak buat apa dengan emas lelong tu?
Terpulang la pada anda, nak pakai ke @ hadiahkan pd wife, kakak, adik, ibu, nenek @ nak simpan sebagai aset @ simpan dan jual pun boleh @ anda nak jual dgn saya pun boleh,saya beli..hehehehhe. Kalau anda beli untuk anda pakai, pilih la yang cantik2 sikit, kalau utk aset @ jual semula, pilih yg bengkok, patah putus pun takpe, sbb ianya masih boleh diterima dikedai2 emas @ bank @ pembeli2 emas mcm saya :). 

Comments

ARTIKEL POPULAR

BEZA BELI EMAS DI WAH CHAN, POH KONG, KEDAI EMAS BIASA @ EMAS ONLINE

Assalamualaikum... Bismillahirrahmanirrahim..... Untuk entry kali ni saya rasa terpanggil nak menulis tentang isu-isu biasa yg timbul dalam jual beli emas ni. Lately ada diantara customer saya yang bercakap tentang promosi emas WAH CHAN, dan tak kurang juga yg bertanya tentang sesetengah kedai yg mempamerkan harga yang murah. Tak dapat di nafikan, saya sendiri selaku pelabur, pembeli  dan penjual sudah pasti akan cuba mendapatkan harga terbaik di pasaran supaya pembelian, pelaburan dan perniagaan saya adalah berbaloi-baloi. Tapi nasihat saya sebelum tu survey dan pastikan anda membuat pembelian yang bijak. Okey saya ada story nak share dan ini mmg experience saya sendiri...jom baca :).  PROMOSI EMAS WAH CHAN Sempena nak raya ni agak menarik juga promosi yang WAH CHAN buat. Sampai kan ibu saya sendiri juga tertarik nak pergi ke outlet WAH CHAN.Sebelum saya terlibat dgn bisnes emas ni, saya dulu pun memang regular customer WAH CHAN. Tapi sejak dah celik emas ni, saya tak

KEUNTUNGAN DENGAN TEKNIK OVERLAP ARRAHNU

  Salam semua, Kali ni saya nak share pasal pajak emas dan overlap. Sama je konsepnya macam kita overlap hutang kat  bank. Overlap ni kalau kena waktu dan cara yang sesuai memang boleh buat side income untuk kita. Cuma saya tak berapa pasti sampai berapa kali kita boleh overlapping dan berapa lama pula bank boleh simpan barang kemas kita tu. Tapi berdasarkan cerita sahabat ibu saya, beliau dah hampir 5 tahun pajakkan emasnya dan berkali-kali overlapping sampai boleh buat income. Bayangkanla emas yang beliau ada lebih 400 gram. Sekiranya kenaikan harga RM 5 setiap gram..beliau dah untung RM 1400 ((5 x 400) x 70%). Dan setelah ditolak kos upah simpan, masih ada lebihan yang boleh diambil dari bank. Macam mana nak buat overlap ni ye ? Mudah saja..seperti yang saya dah share dalam artikel Apakah Arrahnu , tempoh gadaian untuk setiap barang yang di pajak adalah 6 bulan. Andaikan kita pajakkan 50 gram barang kemas pada bulan Januari dan harga pajak di bank sewaktu kita pajak adalah RM100. Su

Perbandingan Arrahnu - Xchange VS Bank Rakyat VS Agro Bank VS. Yapiem

Assalamualaikum... Rasa dah lama saya tak jenguk dan update blog ni. Nasib belum bersawang lagi. Sebenarnya banyak juga info yang saya nak update dlm blog ni, cuma tak berapa ada masa nak update blog ni. Tapi untuk entri ni saya nak share berkenaan perbezaan antara Arrahnu yang ada di Malaysia. Tapi saya akan khususkan hanya pada Arrahnu Xchange, Arrahnu Bankk Rakyat, Arrahnu Agro Bank dan Arrahnu Yapiem. Arrahnu yang lain2 saya tak berapa familiar. Kesemua Arrahnu yang saya sebutkan ni..fungsinya sama sahaja, cuma yang berbeza mungkin dari perlaksanaan servis yang ditawarkan kepada penggadai. Arrahnu Bank Rakyat Arrahnu Bank Rakyat adalah Arrahnu yang diuruskan oleh Bank Rakyat sendiri. Kebanyakan Bank Rakyat sememangnya ada menawarkan khidmat Arrahnu ini, hanya terdapat beberapa cawangan tertentu Bank Rakyat yang tidak mempunyai khidmat Arrahnu ini ( Mungkin bergantung pada lokasi dan kawasan bank).  Bank Rakyat menawarkan 65% pinjaman dari nilai marhun, dan sehingga 70

MERANCANG KEHAMILAN (FAMILY PLANNING) DENGAN JAMU MAAJUN ANGGUN BISTARI

Untuk entry kali ni saya nak share satu info yg mungkin berguna buat all mommies out there yg sdg memikirkan tentang "Family Planning". Asik citer pasal emas je..so yg ni kita story pasal "Puan-Puan". Serius..tentang title entry ni..kali pertama saya baca ayat "MERANCANG KEHAMILAN DGN JAMU"....iye ke ni?! Macam tak percaya...!! Jom baca pengalaman saya sendiri..! Ye la kan, selama ni saya merancang guna pil perancang. Tapi selepas saya deliver anak yg ke 5, saya rasa saya dah tak mau makan pil perancang lagi. Tapi saya pun tak nak pregnent lagi. Macam mana ye..nak pakai IUCD eii saya ngeri la nak masukkan benda alah tu kat dlm "tuuut" tu. Nak pakai implan plak...ngeri jugak...masa nak suntik implan tu takde la ngeri sgt, tapi ngerinye masa nak keluarkan implan tu nanti. Macam foto kat bawah ni..ngeri kan. Takut mak kalau kene macam ni Pil plak..saya dah tak nak lagi...sebab sepanjang saya makan pil perancang dulu..ada la jugak side effect