Skip to main content

APA YANG PERLU ANDA TAHU BILA MEMBELI BARANG KEMAS

Salam buat semua yg sudi visit blog saya..

Agak lama saya tak update entry di blog..byk dok dlm draf..tak siap2. Sgt2 sibuk dgn customer sampai nak update blog pun tak sempat. Sempena cuti sekolah ni..free la sikit..boleh la update mana yang patut kan. Kali ni saya nak share tips untuk rakan2 atau sesiapa sahaja yg masih baru2 nak berkenalan dgn CIK EMAS ni. Lately saya byk receive emel dan pm exspecially adik2 muda-mudi yg nak bertunang, merisik, kawin dan lain2..yg baru cuba2 nak beli emas tapi tak biasa...so asking for tips and guide..supaya tak la kena ketuk masa beli barang kan. Ok here saya nak share some guide utk yg baru nak cuba beli emas ye..so adik2 yg nak betunang, merisik atau nak kawin tu..take note.



Kalau nak beli pleasee..survey harga segram..yg ni otai2 emas pun dah remind selalu. Kalau boleh cari harga yg offer below dari fgjam price. Tak kira la kedai mana sekali pun kita pergi Wah Chan ke Poh Kong , Habib ke, Sri Pinang ke....soalan2 ni wajib tanye..

1) Emas 916 sekarang berapa segram?
2) Bila kita pilih barang tgk berapa gram barang yg kita pilih tu. Coth cincin 2 grm
3) Tanye sales person berapa harga barang tu.
4) Tanye kos upah barang berapa
5) Lepas tu cuba kira sendiri. Coth..kalau harga jual 140/g..kedai lain saya tak tau..sila survey.  
    So (140 x 2 grm)+ 35 (kos upah cincin) = 315(coth je ye). kalau kat kedai kira ikut harga kedai. Dah kira..anda compare kan dgn harga yg sales person bg tadi..sama tak..mana tau dia salah kira. Kalau anda rasa upah dia terlampau mahal dan tak sesuai dgn design...cubalah tawar kos upah tu.
6) Jgn lupa cek @ cari cop 916. Kalu beli barang kemas yg ada batu..cek samada emas 916 @ 750 @  585 @ 375. Normally batu org akan pilih 750 compare to 916..sbb 750 agak tahan lasak utk ikat batu. Be careful jgn sampai terbeli brg kemas batu kualiti 585 @ 375..rendah mutunye.
7) kalau nak trade in brg jgn lupa tanye brp susut nilai..coth kalau nak trade brg 5 grm. Tanye sales person brp value..and jgn lupa kira sekali..dan compare dgn value yg di beri. Coth kalu susut nilai 15%..so  ( 5 x 140)x0.85= 595 so boleh trade in dgn brg baru yg bernilai RM 595. Kalau susut nilai 20% so darab dgn 0.80. Utk detail pengiraan susut nilai boleh baca entri ni Susut nilai emas.
8) Finally, kira berapa harga beli yg kita dapat segram termasuk dgn kos upah..coth RM 331/ 2grm  = 157.5 segram, dan cuba compare dgn lain2 kedai...so pilih la yg dapat offer harga yg paling rendah. Sometime ada yg jual harga 1gram rendah..tapi dia letak kos upah tinggi @ ada yg kata emas tanpa kos upah..tapi bila kira2 harga tu sebenarnya dah termasuk kos upah  sekali..so nak confirm best price just bahagi je..total price..dgn total gram..pilih lah mana harga yg kita nak.

Kesimpulan

Pendapat 10 sen saya la, mmg ada kedai yg standard jual nye mahal, harga segram mahal, kos upah pun mahal, sbb dia mmg ada brand. Ada jugak kedai yg jual segram murah..kos upah pun murah. Tapi hakikatnye..produk nye adalah sama..emas jgk kan. Sama la macam kita mkn nasi lemak di hotel atau makan nasi lemak di warung biasa. Nasi lemak hotel mahal berganda2..warung biasa harga pun biasa2 je. Tapi isi nye ttp sama nasi dan sambal plus timun, telur, @ ayam. Silap2..warung biasa lg sedap rasanye dari nasi lemak hotel..sekadar perumpamaan...macam tu la jgk dgn emas...ok..selamat membeli. Kalau rasa bermanfaat silakan share ye. 

ARTIKEL POPULAR

BEZA BELI EMAS DI WAH CHAN, POH KONG, KEDAI EMAS BIASA @ EMAS ONLINE

Assalamualaikum... Bismillahirrahmanirrahim..... Untuk entry kali ni saya rasa terpanggil nak menulis tentang isu-isu biasa yg timbul dalam jual beli emas ni. Lately ada diantara customer saya yang bercakap tentang promosi emas WAH CHAN, dan tak kurang juga yg bertanya tentang sesetengah kedai yg mempamerkan harga yang murah. Tak dapat di nafikan, saya sendiri selaku pelabur, pembeli  dan penjual sudah pasti akan cuba mendapatkan harga terbaik di pasaran supaya pembelian, pelaburan dan perniagaan saya adalah berbaloi-baloi. Tapi nasihat saya sebelum tu survey dan pastikan anda membuat pembelian yang bijak. Okey saya ada story nak share dan ini mmg experience saya sendiri...jom baca :).  PROMOSI EMAS WAH CHAN Sempena nak raya ni agak menarik juga promosi yang WAH CHAN buat. Sampai kan ibu saya sendiri juga tertarik nak pergi ke outlet WAH CHAN.Sebelum saya terlibat dgn bisnes emas ni, saya dulu pun memang regular customer WAH CHAN. Tapi sejak dah celik emas ni, saya tak

Perbandingan Arrahnu - Xchange VS Bank Rakyat VS Agro Bank VS. Yapiem

Assalamualaikum... Rasa dah lama saya tak jenguk dan update blog ni. Nasib belum bersawang lagi. Sebenarnya banyak juga info yang saya nak update dlm blog ni, cuma tak berapa ada masa nak update blog ni. Tapi untuk entri ni saya nak share berkenaan perbezaan antara Arrahnu yang ada di Malaysia. Tapi saya akan khususkan hanya pada Arrahnu Xchange, Arrahnu Bankk Rakyat, Arrahnu Agro Bank dan Arrahnu Yapiem. Arrahnu yang lain2 saya tak berapa familiar. Kesemua Arrahnu yang saya sebutkan ni..fungsinya sama sahaja, cuma yang berbeza mungkin dari perlaksanaan servis yang ditawarkan kepada penggadai. Arrahnu Bank Rakyat Arrahnu Bank Rakyat adalah Arrahnu yang diuruskan oleh Bank Rakyat sendiri. Kebanyakan Bank Rakyat sememangnya ada menawarkan khidmat Arrahnu ini, hanya terdapat beberapa cawangan tertentu Bank Rakyat yang tidak mempunyai khidmat Arrahnu ini ( Mungkin bergantung pada lokasi dan kawasan bank).  Bank Rakyat menawarkan 65% pinjaman dari nilai marhun, dan sehingga 70

KEUNTUNGAN DENGAN TEKNIK OVERLAP ARRAHNU

  Salam semua, Kali ni saya nak share pasal pajak emas dan overlap. Sama je konsepnya macam kita overlap hutang kat  bank. Overlap ni kalau kena waktu dan cara yang sesuai memang boleh buat side income untuk kita. Cuma saya tak berapa pasti sampai berapa kali kita boleh overlapping dan berapa lama pula bank boleh simpan barang kemas kita tu. Tapi berdasarkan cerita sahabat ibu saya, beliau dah hampir 5 tahun pajakkan emasnya dan berkali-kali overlapping sampai boleh buat income. Bayangkanla emas yang beliau ada lebih 400 gram. Sekiranya kenaikan harga RM 5 setiap gram..beliau dah untung RM 1400 ((5 x 400) x 70%). Dan setelah ditolak kos upah simpan, masih ada lebihan yang boleh diambil dari bank. Macam mana nak buat overlap ni ye ? Mudah saja..seperti yang saya dah share dalam artikel Apakah Arrahnu , tempoh gadaian untuk setiap barang yang di pajak adalah 6 bulan. Andaikan kita pajakkan 50 gram barang kemas pada bulan Januari dan harga pajak di bank sewaktu kita pajak adalah RM100. Su

TENDER TERBUKA EMAS LELONG BANK RAKYAT

Bismillahirrahmanirrahim Assalamualaikum... Salam buat pengunjung yg sudi visit blog saya. Tqvm for ur support. For this entry saya nak share berkenaan tender emas lelongan awam bank rakyat. Sehingga bulan september 2012 ni dah saya dah beberapa kali berjaya dalam lelongan awam emas tersebut. Alhamdulillah..tu yg rasa seronok nak share tu. Hari ni baru received call dari bank...saya berjaya dapat satu Item tender lagi..Alhamdulillah..rezeki bulan september plak. TENDER BULAN OGOS. CONTOH SURAT PEMBERITAHUAN.EMAS PUN DAH SAYA JUAL ANTARA EMAS LELONG YANG BERJAYA DIMENANGI..DAH ABIS DI JUAL! Kenapa Bank Rakyat lelong Emas Lelongan awam ni dijalankan oleh Bank2 Rakyat yang menawarkan khidmat Arrahnu. Emas ni kena lelong sebab penggadai2 emas tersebut tak mampu nak tebus @ tak mampu langsung nak bayar balik pinjaman yang telah diberikan oleh Arrahnu mengikut masa yang ditetapkan. So, untuk mendapatkan semula wang yang dipinjamkan kepada penggadai,pihak bank akan m

BELANJA DUIT BELI EMAS, BERBALOI KE?

Bismillahirrahmanirrahim... Salam buat semua... Malas nak mukaddimah panjang, direct je...nak ajak orang berfikir..berbaloi ke belanjakan duit kita beli emas. Definitely lah berbaloi sgt kan. Memang la sekarang harga emas mahal..dan ramai yang akan kata: 1)Mahalnye harga sekarang, tak larat nak beli 2)Takde duit nak beli lebih baik simpan 3) Beli pun perempuan je yang pakainye..buat ape.. 4) Emas yg ada pun dah byk, tak larat nak pakai Okey sila betulkan mindset anda pada sesiapa yg ade kata2 dlm 4 senarai kat atas tu. Silap sama sekali kalau anda masih nak berkira2 untuk belanjakan sebahagian duit untuk emas. Kenapa?? Sebab.... 1) Anda  keluar duit beli emas, tak bermakna duit anda habis ye, tapi sebenarnya anda dah simpan duit tu..cuma simpan dalam bentuk emas, wlwpun sekadar cincin, loket @ gelang tangan ia tetap bernilai. Kalau anda nak guna duit..anda boleh je pajakkan emas di Arrahnu atau pun jual je dekat org yg beli emas terpakai @ kedai emas dah boleh d