Skip to main content

SOALAN TENTANG EMAS

Bismillahirrahmanirrahim

Entry ni pun saya nak share soalan yg paling popular dalam email saya. Pada yang emel,maaflah lambat sikit buat posting..sebab busy. Berapa kali draf tertunda. Okey ye dik kali ni akk post full.


From: Azrul Noh 
To: "hafizajamil@yahoo.com" <hafizajamil@yahoo.com>
Sent: Wednesday, 17 April 2013 6:59 PM
Subject: Tentang Emas


Salam kak,

nk tny mengenai emas...

1. kak jual emas goldbar rm145.5=1g sekarang.....kedai lain mcm habib rm175= 1g...apa beza dia?
2. federal goldsmiths jewellers association malaysia tu apa? 
3. andai kata sy beli dekat habib, 175 pergram, n sy nk jual balik dekat habib mesti kena tgu emas naik baru boleh untung, tp kalau naik 190 pergram pun, still xuntung sebab dia ad susut nilai...then macam mana plak kalau sy beli dekat kak then sy jual tempat lain, kedai lain terima ka... 

sory kalau pertanyaan sy tu mcm bengap skit.... :) 
waiting respon n tq very much

Jawapan

1. As at today 29/4/2013 harga emas 999 utk goldbar adalah RM154.5/g..dah naik sikit. Kedai2 lain yang jual mmg harga agak tinggi compare dengan Syarikat2 penjual emas macam Sri Ayu, Public Gold, GCP atau GSR(antara company popular yg produce goldbar) sebab syarikat2  ni jual berdasarkan spot price semasa dan tak tertakluk dibawah FGJAM. Kesemua syarikat yg saya sebutkan harga jualan akan berubah setiap hari berdasarkan turun naik harga emas dunia. Kedai2 mcm Poh Kong,Habib, Wah chan harga adalah di kawal oleh persatuan pekedai emas macam FGAM. Jadi harga yang telah ditetapkan adalah sedikit tinggi dan tidak akan berubah setiap hari melainkan ada berlaku perubahan besar dalam pergerakan harga emas. Bila FGJAM tukar harga baru..baru la kedai2 yg dok bawah FGJAM tukar harga juga. So kalu org2 yg bijak dgn emas ni seharusnya kita cari harga yg paling hampir dgn spot harga semasa. Beli bila harga jatuh di paras rendah.

2. Federal Goldsmith Jewellers Association Malaysia...merupakan antara persatuan terbesar yang mengawal harga emas bagi kedai2 emas malaysia. So harga retail emas adalah ditentukan mengikut harga yang ditetapkan FGAM. Kira macam persatuan nelayan la..tapi jaga nelayan..kedai emas pun ada persatuan jgk..tapi FGJAM ni yang jaga. Utk maklumat lanjut boleh layari www.fgjam.gov.org

3. Kalau bercadang nak beli emas utk investment, firstly kita kena igt..emas bukan utk short term invesment. Tapi untuk long term. Sama mcm kita melabur dlm ASB, unit trust..semuanya kena tunggu untuk dapat hasil. Secondly..coth beli kat kedai coth macam habib la..harga dia mmg dah fix by FGJAM. Habib pun tak boleh nak simply turun @ naik kan harga dia wlwpun emas naik @ turun waktu tu unless kalau FGJAM annouce perubahan harga. Jadi harga2 di kedai emas akan tetap buat beberapa waktu, kata lah harga 175/g..kalau 3-4 bulan harga FGJAM statik..mmg rugi la nak jual sbb dorang akan buy back maybe dgn harga  RM 156/149 per gram..depend berapa spread yg dikenakan.
Kalau beli goldbar dari syarikat2 pengeluar goldbar yg saya sebutkan di atas..harga jual beli harian hampir setiap hari berubah..tak tertakluk di bawah FGJAM. Spread harga pun rendah..coth macam Sri Ayu @ Public Gold..sperad harga cuma 6%  sahaja berbanding kedai maybe dalam 9-10% spread. So kita kena alert la perubahan harga harian. Normally dalam web syarikat ni akan uppdate harga WE SELL dan WE BUY setiap hari. Kalau kita nak beli tgk pada harga WE SELL...dan kalu nak jual refer pada harga WE BUY. Kalau nak jual semula..jual je pada mana2 dealer..dorang akan buat belian pada harga WE BUY. Tak perlu risau..kalau anda beli emas kat mana pun..kalau dah emas..jual kat mana2 pun mesti ada buyer..cuma pandai2  la mana kita nak cari buyer yang akan offer harga tertinggi pada kita. Sekarang ni dah ramai buyer2 persendirian yg mmg suka beli emas ni tak kira la emas rosak, patah, terpakai, goldbar dinar..asalkan emas..mesti peraih2 emas ni beli. Yang penting bukan harga yang kita dapat waktu nak jual..tapi perbezaan lebihan yang kita terima dari kos modal belian asal. Coth beli  dgn A harga RM 5 dan jual pada RM 10..so lebihan RM 5, compare beli dgn B RM 10..dan jual RM13..mmg dapat jual harga tinggi berbanding harga jualan semula pada A tadi..tapi lebihan cuma RM 3 je. Mana lagi untung..tentulah transaksi dgn A..wlwpun harga jual adalah rendah berbanding B.

Okey harapnye menjawab soalan orang yang bertanya. Maaflah kalau lambat..tapi saya tetap kotakan apa yang saya janji..Sekian terima kasih

Comments

  1. hai kak..soalan ckt...bli gold bar kat syarikat A bleh tak jual kat syarikat B?adakah diterima?tq kak...cuma ingin tahu je...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Depend pada syarikat tu la..mostly terima..tapi susut nilai tinggi la..sbb bukan dari syarikat dia. Tapi kalu jual kat pemborong /pembeli emas lebur...sama je..takde beza syarikat A @ B yang punye barang...rate belian ikut harga semasa

      Delete

ARTIKEL POPULAR

BEZA BELI EMAS DI WAH CHAN, POH KONG, KEDAI EMAS BIASA @ EMAS ONLINE

Assalamualaikum... Bismillahirrahmanirrahim..... Untuk entry kali ni saya rasa terpanggil nak menulis tentang isu-isu biasa yg timbul dalam jual beli emas ni. Lately ada diantara customer saya yang bercakap tentang promosi emas WAH CHAN, dan tak kurang juga yg bertanya tentang sesetengah kedai yg mempamerkan harga yang murah. Tak dapat di nafikan, saya sendiri selaku pelabur, pembeli  dan penjual sudah pasti akan cuba mendapatkan harga terbaik di pasaran supaya pembelian, pelaburan dan perniagaan saya adalah berbaloi-baloi. Tapi nasihat saya sebelum tu survey dan pastikan anda membuat pembelian yang bijak. Okey saya ada story nak share dan ini mmg experience saya sendiri...jom baca :).  PROMOSI EMAS WAH CHAN Sempena nak raya ni agak menarik juga promosi yang WAH CHAN buat. Sampai kan ibu saya sendiri juga tertarik nak pergi ke outlet WAH CHAN.Sebelum saya terlibat dgn bisnes emas ni, saya dulu pun memang regular customer WAH CHAN. Tapi sejak dah celik emas ni, saya tak

Perbandingan Arrahnu - Xchange VS Bank Rakyat VS Agro Bank VS. Yapiem

Assalamualaikum... Rasa dah lama saya tak jenguk dan update blog ni. Nasib belum bersawang lagi. Sebenarnya banyak juga info yang saya nak update dlm blog ni, cuma tak berapa ada masa nak update blog ni. Tapi untuk entri ni saya nak share berkenaan perbezaan antara Arrahnu yang ada di Malaysia. Tapi saya akan khususkan hanya pada Arrahnu Xchange, Arrahnu Bankk Rakyat, Arrahnu Agro Bank dan Arrahnu Yapiem. Arrahnu yang lain2 saya tak berapa familiar. Kesemua Arrahnu yang saya sebutkan ni..fungsinya sama sahaja, cuma yang berbeza mungkin dari perlaksanaan servis yang ditawarkan kepada penggadai. Arrahnu Bank Rakyat Arrahnu Bank Rakyat adalah Arrahnu yang diuruskan oleh Bank Rakyat sendiri. Kebanyakan Bank Rakyat sememangnya ada menawarkan khidmat Arrahnu ini, hanya terdapat beberapa cawangan tertentu Bank Rakyat yang tidak mempunyai khidmat Arrahnu ini ( Mungkin bergantung pada lokasi dan kawasan bank).  Bank Rakyat menawarkan 65% pinjaman dari nilai marhun, dan sehingga 70

KEUNTUNGAN DENGAN TEKNIK OVERLAP ARRAHNU

  Salam semua, Kali ni saya nak share pasal pajak emas dan overlap. Sama je konsepnya macam kita overlap hutang kat  bank. Overlap ni kalau kena waktu dan cara yang sesuai memang boleh buat side income untuk kita. Cuma saya tak berapa pasti sampai berapa kali kita boleh overlapping dan berapa lama pula bank boleh simpan barang kemas kita tu. Tapi berdasarkan cerita sahabat ibu saya, beliau dah hampir 5 tahun pajakkan emasnya dan berkali-kali overlapping sampai boleh buat income. Bayangkanla emas yang beliau ada lebih 400 gram. Sekiranya kenaikan harga RM 5 setiap gram..beliau dah untung RM 1400 ((5 x 400) x 70%). Dan setelah ditolak kos upah simpan, masih ada lebihan yang boleh diambil dari bank. Macam mana nak buat overlap ni ye ? Mudah saja..seperti yang saya dah share dalam artikel Apakah Arrahnu , tempoh gadaian untuk setiap barang yang di pajak adalah 6 bulan. Andaikan kita pajakkan 50 gram barang kemas pada bulan Januari dan harga pajak di bank sewaktu kita pajak adalah RM100. Su

TENDER TERBUKA EMAS LELONG BANK RAKYAT

Bismillahirrahmanirrahim Assalamualaikum... Salam buat pengunjung yg sudi visit blog saya. Tqvm for ur support. For this entry saya nak share berkenaan tender emas lelongan awam bank rakyat. Sehingga bulan september 2012 ni dah saya dah beberapa kali berjaya dalam lelongan awam emas tersebut. Alhamdulillah..tu yg rasa seronok nak share tu. Hari ni baru received call dari bank...saya berjaya dapat satu Item tender lagi..Alhamdulillah..rezeki bulan september plak. TENDER BULAN OGOS. CONTOH SURAT PEMBERITAHUAN.EMAS PUN DAH SAYA JUAL ANTARA EMAS LELONG YANG BERJAYA DIMENANGI..DAH ABIS DI JUAL! Kenapa Bank Rakyat lelong Emas Lelongan awam ni dijalankan oleh Bank2 Rakyat yang menawarkan khidmat Arrahnu. Emas ni kena lelong sebab penggadai2 emas tersebut tak mampu nak tebus @ tak mampu langsung nak bayar balik pinjaman yang telah diberikan oleh Arrahnu mengikut masa yang ditetapkan. So, untuk mendapatkan semula wang yang dipinjamkan kepada penggadai,pihak bank akan m

KESAN SAMPINGAN MAKAN MAAJUN ANGGUN BISTARI (MAB)

Salam Uols... This entry saya nak share kesan / effect yang saya alami setelah beberapa tahun saya mengamalkan pengambilan Maajun Anggun Bistari. Mesti uols tertanya2 & was-was kan? Disaat entry ni ditulis dah masuk 5 tahun saya makan MAB and almost 2 tahun dah saya jadi pengedar Maajun ni. Setia kan aku...muahahaha...tak pernah le saya setia makan sesuatu produk macam mana setianya saya dengan Maajun MAB ni. Maajun Anggun Bistari ni lah paling setia saya amalkan..yang lain tu hangat2 taik ayam je. Kenapa saya nak up entry ni? Sebab saya tak larat nak ulang jawap soalan yang sama dari customer2 yang berminat nak try MAB. Uols tau tak..soalan2 wajib, kerap dan sama je yang customer tanya. Meh saya list down soalannya & Insyaallah saya akan bg jawapan utk setiap soalan tu. 1) Soalan paling popular.. Ok ke maajun ni? Selamat ke maajun ni sebagai perancang? Tak termengandung ke nanti? Uols....kalau lah Maajun Anggun Bistari ni tak ok, saya takkan sesetia ni sebagai pengguna